GENÇLERDEN ÖYKÜLER SÜRECİNİN TASARIM İLKELERİ
|
Öğrenme hedefleri ve kazanımlar
|
-
Tümleşik dil becerileri
-
İletişimsel Yetkinlik
-
Kültürlerarası Yetkinlik
-
Öz-farkındalık
|
İçerik
|
-
Gençlere uygun konuların seçimi
-
Öğrenci tarafından üretilen içerikler
|
Materyaller
|
-
Gerçek obje ve dekor-kostüm kulanımı (minimal düzeyde)
|
Süre
|
-
Aşamalar mümkün olduğunca birbirini takip etmelidir. Örneğin farklı günlerde uygulamak yerine aynı gün birbirini takip eden dersleri kullanmak gibi.
|
Derslik
|
-
Sıraların kenara çekilebildiği sıradan bir sınıf. Öğrencilere hareket alanı bırakacak genişlikte olmalıdır.
|
Öğretim Yaklaşımı
|
|
-
Katılımın önceliği
|
-
Tüm öğrencilerin katılımının sağlanmalıdır.
-
Öğrenciler dil seviyelerinin elverdiği biçimlerde katılım gösterebilirler
-
Katılım yoluyla sosyal-duygusal öğrenme olanakları yaratılır
-
Kavramsal harmanlama teşvik edilir
|
-
İletişimin Önceliği
|
-
Anlam odaklı etkinliklere yer verilmeli (yapıya değil)
-
Doğruluktan ziyade akıcılığa öncelik verilmeli
-
Bağlam ders boyunca değişmemeli
|
-
Görevin önceliği
|
-
Öykü yazma görevi her zaman odakta tutulmalı
-
Öykü yazarken doğruluğa yönelik çalışmalara yer verilmeli
-
Dil hakkında düşünmeyi ve konuşmayı desteklemeli
-
Görevler yerine getirilirken demokratik bir ortam oluşturulmalı
|
Süreç
|
|
-
Uygulama basamakları
|
-
Başlama, Oluşturma, Canlandırma, Üretme ve Uzlaşma basamakları. Başlama aşamasında ön-metin tanıtılır, öğrenciler konuya ısındırılır. Oluşturma aşaması öğrencilerin öykünün karakter ve ana olaylarını çeşitli süreçsel drama teknikleri kullanarak ortaya koymasıdır. Canlandırma aşamasında ise yazılması kararlaştırılan olaylar canlandırılarak bu durumlarda kullanılacak kelimeler, yapılar ve söylem bilimsel özelliklerin ortaya çıkması sağlanır. Öğrenciler öyküyü üretme aşamasında işbirlikçi yazma yaparlar. Birlikte yazmak istedikleri şeyleri hazırlarlar ve uzlaşma aşamasında öykünün gidişatını ve nasıl sunulduğunu değerlendirmek için yansıtıcı düşünme ve tartışma yaparlar. Aşamalar belli bir sırayla kullanılmak zorunda değildir, döngüler halinde tekrarlanabilir. Örneğin bir ders: Başlama, oluşturma, uzlaşma, üretme, oluşturma, canlandırma, üretme, uzlaşma vb. diye gidebilir. Aşamalar uygulama sırası açısından değil, amaçları açısından birbirinden ayrılır.
|
-
Öğretmen ve öğrenci rolleri
|
-
Öğretmen rolde ve geleneksel olmayan öğretmen rolleri
-
Öğrenciler arasında olumlu karşılıklı bağımlılık, son ürünün herkese ait olması
|
-
Değerlendirme
|
-
İletişimin sonucu olan yerleşik geribildirimler
-
Yazma ürünleri üzerinden açık akran ve öğretmen değerlendirmeleri
-
Öykünün son hali üzerinde öğrencilerin kendi katkılarını görebildikleri öz-değerlendirmeler
|